Kurssityön mietintä ja ensimmäiset kokeilut menossa...

Päädyimme KAISLA-sanaan aiheena. Myös vene oli kiehtova sana. Niinpä yhdistin "sanat" vene ja kaisla - tuloksena kaislavene. Ensimmäiset kokeilut tein tosin osmankäämin lehdistä. Niiden pituus soveltuu hyvin punontatyöhön. Materiaalia riittää letitettäväksikin. Totesin että lehdestä saa myös lankaa, jolla veneen keulan ja perän voi sitoa! Koko työn saa siis toteutettua yhdestä materiaalista, jos se on tarpeen. Nyt mietityttää, mikä olisi tekstiilityön ja mikä teknisen/elektroniikan osuus. Toki veneeseen eli paattiin voi yhdistää sekä elektroniikkaa että pehmeitä materiaaleja. Ongelmaksi saattaa muodostua materiaalin kuivumisen myötä löystyminen/rakenteen kärsiminen. Tein ´paatti´-kokeilut tuoreesta lehdestä.





Kaislaveneet kuivuivat ja harvenivat vähitellen. Kertakättöastiona soveltuisivat kyllä yhden illan käyttöön! Totesimme tavatessamme, että kaisla ei ole mikään helppo materiaali - varsinkaan loppusyksystä/talvella, jolloin projektimme jatkuisi. Aloimme kallistua sanaan MAJAKKA, joka tuntui aivoriihessä mieluisalta kokeiltavalta. Sovimme, että jokainen toteuttaa oman majakkansa. Minun mielessäni alkoi "kyteä" ajatus majakan ja veneen liitosta, josta kerron myöhemmin ehkä lisää. Saimme tehtyä yhdessä tarinan, joka kuvastaa meille mieluisia juhlia. Iltaan on helppo yhdistää monia eri tuotteita, mutta me keskityimme kattaukseen ja valoilla tunnelman luomiseen.

Koska olin ilmoittautunut Taitokeskuksen askarteluiltaan, totesin paikanpäällä, että majakan rungon tai torniosan toteuttaminen kanaverkosta voisi olla mahdollista. Torniosa valmistuikin melko nopeasti eli voisi olla toteutettavissa 2x2t:n aikana. Koska "pellavapaperiin" työn voi kastaa vain yksi oppilas kerrallaan, pitää työ jakaa kahdelle eri kerralle. Samaan aikaan rinnalla voi tehdä esimerkiksi pujottelu vaiheen nyöriä tai huovutuskiviä, jos niihin halutaan lähteä.

Ajattelisin että ideoinnissa kannattaa ottaa huomioon lasten omat hyvät ideat, mutta kovin pitkälle ei välttämättä päästä alaluokkien tuotesuunnittelussa. Lähinnä hyvät ideat ovat sovellettavissa tulevissa ryhmissä tai jos joku innostuu jatkamaan ko käsitöaiheen parissa. Majakkaan saa kuitenkin yhdistettyä helposti montaa eri käsityön aluetta ja eriyttäminenkin onnistuu eli nopeimmat voivat keksiä lisää osia majakkaansa.

Eniten tässä prosessissamme minua tuntuu murehduttavan uusin osuus eli pakkauksen ja esitteen laatiminen. Prosessin edetessä asia on vähitellen selkiytynyt ja alun sietämätön epävarmuus näyttää hälvenevän...

Koska kierrätys tuntuu olevan osa identiteettiäni, ajattelen, että työssä on helppo käyttää myös kierrätysmateriaaleja kukin itse soveltaen. Töihin saadaan siten lisää yksilöllisyyttä. Käsityöjakson suunnitelmaksi riittänee runko, joka jakautuu kahdeksaan eri kertaan (á 2t). Yksi työvaihe pyritään saamaan valmiiksi 2x2 tunnin aikana. Työvaiheita on maksimissaan neljä: 1) kanaverkkorungon tekeminen ja liotus pellavapaperi-vesi-silpussa, 2) elektroniikkatyö majakan valo, 3) metallityö ja 4) tekstiilityö: nyöri, pujottelu ja/tai huovutus. Jokainen osa-alue arvioidaan toisen kerran päätteeksi pikaisella arviointilomakkeella. Töiden esitteleminen tai näyttely on tärkeää, jotta nykylapsetkin voisivat oppia oman kädenjäljen arvostamista.

Majakan nimeksi voisi sopia vaikka "MUN KYLMIKSEIN". Työohjeista ei kannata tehdä liian tarkkoja, sillä omat ideat rajautuvat liiaksi, jos heti määrätään kaikki osat valmiiksi. Esimerkiksi itse tornin toteuttamiseen voisivat lapset miettiä erilaisia toteutustapoja. Tässä kuitenkin MIUN KYLMIKSEIN ohjeet: 

1) 2x2 tuntia
Tehdään kanaverkosta katkaistu kartio. Leikkaa kanaverkosta haluamasi kokoinen pala, joka kapenee hieman yläosaa kohden. Kiinnitä pala kartion muotoon käsineet kädessä. Käytä (putki)pihtejä apuna, jos sormet ovat liian kovilla. Varaudu kuitenkin muutamaan haavaan. Kun kartio on valmis, tee yläreunaan kiinnityslenkki rautalangasta, jotta työn kuivimaan ripustaminen helpottuu! Kasta työsi pellavapaperi-vesi-seokseen ja nosta kuivumaan narulle. Työ vaatii kuivuakseen yli vuorokauden aikaa. Kun työ on kuiva, voi pujottelun aloittaa heti nyörin valmistumisen jälkeen. Arvioidaan torniosan työstäminen!

2) 2x2 tuntia
Kouluelektroniikasta saa valmiita majakanvalopaketteja. Työ on sopivan pieni ajatellen jopa neljäsluokkalaisia, jos aikaa ja tiloja riittää. Huovutus tai nyörien tekeminen voi olla myös sähkötyön rinnalla, jolloin odotteluaika oletettavasti vähenee, mikäli töiden yhdistäminen onnistuu tilojen ja apujoukkojen (avustaja ja/tai isommat oppilaat)avulla. Ongelmaksi voi muodostua suuren (4,5V) pariston kätkeminen majakan sisään. Majakan kokoon vaikuttaa siis pariston suuri koko. Toki työtä voi muuntaa tekemällä majakan viereen matalamman osan, jonka sisään paristo piiloutuu helpommin. Tällöin tarvitaan kyllä pidemmät johdot. Arvioidaan elektroniikkatyön prosessi ja tuotos.

3) 2x2 tuntia
Tornin halkaisijan mukaan määritellään pellinpalan koko. Piirretään ympyrä, jonka halkaisija on hieman suurempi kuin tornin yläosan halkaisija ja leikataan ympyrä peltisaksilla. Hiotaan pellin reunat ja tehdään viilto ympyrän kehältä keskipisteeseen. Taivutetaan peltiä varovasti kartioksi. Katon kiinnittämiseen lienee useita eri vaihtoehtoja. Jos peltisaksilla leikataa toinen viilto edellisen viereen, voidaan katto kiinnittää vain toisesta reunasta taivuttamalla kanaverkon reunaan. Tervittaessa lenkki voidaan kiinnittää pop-niitillä. Jos katonharjalle kiinnitetään lenkki, voi siitä vetää esimerkiksi jouset kanaverkon reunaan, kuten minun majakassani. Jos kartiosta tehdään aika samankokoinen kuin majakan yläosa, voi kiinnitykseen miettiä pellistä leikattuja ohuita suikaleita tai rautalankaa. Arvioidaan metallityövaihe.

4) 2x2 tuntia 
Mikäli nyörin tekemistä ei ole vielä aloitettu, tehdään nyöri virkaten tai punoen. Nyöri pujotellaan paikoilleen. Jos ehditään huovuttaa "kiviä" tai muita koristeita majakan juurelle, voidaan ne toteuttaa pesukoneessa. Ko huovutus edellyttää opettajalta "ylimääräistä työtä". Arviointi ja valmiiden töiden esittely tai näyttelyn kokoaminen voidaan aloittaa tällä kerralla. Esimerkiksi koulun juhliin majakat voisivat tuoda tunnelmaa. Vanhempainillan yhteydessä olisi myös hienoa näyttää vanhemmille kaikki erilaiset majakat.

Koska elektroniikkatyö osoittautui oletettua hankalammaksi, on tyo parasta toteuttaa 5-6 -luokkalaisilla, joilla lienee kärsivällisyyttä ja taitoja hieman enemmän kuin neljäsluokkalaisilla. 


  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit