ELEKTRONIIKKA-raportti / Pia Klytseroff / KäpOp 2

KUUSIVAHTI

Vaikeaa oli lähinnä löytää sopivaa ajankohtaa yhtämittaiseen työskentelyyn. Tein työtä monena eri päivänä. Useimmat komponentit juotin yhdellä kertaa. Johdot jäi liittämättä, koska minulla ei ollut kuorimapihtejä. Koulun pihdit olivat siitä huonot, että meidän johto oli niin ohut, että kuoriminen ei oikein onnistunut. Yksi työkamu sanoi käyttävänsä hampaitaan kuorimiseen. Hammaslääkäri saattaa olla eri mieltä johdon kuorimisesta purukalustolla! Paksumman johdon kuoriminen onnistui ihan sivuleikkureilla kotona. Muuten työ sujui melko kivuttomasti, mutta lopussa takaiskun aiheutti kadonnut kutistesukka. Huomenna selvitän vielä, löytyykö meidän koululta kutistesukkaa... Sitten työ onkin koteloa ja hauenleukaa lukuunottamatta käyttövalmis.

Ohjeet olivat aika selvät. Juuri tuo sukan sulattaminen aiheutti etukäteen päänvaivaa, kun sitä ei ole tullut koskaa aikaisemmin tehtyä. Kuumailmapuhallinta olen sentään käyttänyt. Koulusta löytyi käyttämätön kuumailmapuhallin käsityöluokan kaapista. Kuorimapihtien uusiminen lienee ajankohtaista, jos elektroniikkatöitä aiotaan koulussa tehdä edelleen. En osaa esittää lisätoiveita ohjeisiin. Jonkun kerran juttelin kyllä aiheesta työkamujen kanssa. Esimerkiksi hauenleuan kiinnijuottaminen mietitytti, mutta sehän sovittiin tehtäväksi kotelon kiinnittämisen jälkeen. Lähinnä mietin, että mahtuuko paksumpi johto kotelon reiästä läpi eli olisiko sekin pitänyt jättää vielä juottamatta kiinni jommasta kummasta päästä.

Työ ei kuitenkaan sovi aivan ensimmäiseksi työksi. Näkisin lähinnä 5.-6. -luokkalaiset sopivaksi kohderyhmäksi. Ongelmakohdaksi muodostunee se, jos ledivalo ei syty. Miten selvität, mistä valon syttymättömyys johtuu. Opetusmuotona yhdessä parin kanssa tekeminen voisi olla hedelmällisintä. Kun pari keskittyy yhteen työhön kerrallaan, voi työn tekeminen helpottua. Kaksi tekijää on aina parempi kuin yksi, sillä toinen voi keksiä ratkaisun toisen ongelmaan. Elektroniikkatyön integrointi ainakin fysiikkaan lienee mahdollista. Kotelon tekeminen/koristelu lienee osittain kuvaamataidon aihealuetta. Itse elektroniikkaosiossa on oman suunnittelun osuus vähäistä. Jos kotelo toteutetaan itse, voi siinä käyttää omaa suunnittelua.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit