VENETSIALAISET


"Kesäkauden päättäjäisiä juhlitaan hiekkaisella merenrannalla. Rannalla kasvaa rehevää kaislikkoa, jota tuuli lempeästi keinuttaa. Komeat kalliot kohoavat hiekkapoukaman laidoilta. Lukuisat lyhdyt valaisevat rantaa.

Juhlaan on kutsuttu kymmenen aikuista, jotka ovat hyviä ystäviä keskenään. Odotettavissa on rento, leppoisa illanvietto hyvästä seurasta, herkullisesta ruoasta ja tunnelmasta nauttien.

Koristelun ja kattauksen teemaksi on valittu majakka.
Ruokailua varten ulos on katettu pitkä pöytä, jonka ympärille kaikki mahtuvat hyvin istumaan. Viilenevää iltaa varten on varauduttu huovutetuilla istuinalusilla, joita koristavat majakkakuvioinnit. Pöydällä on teeman mukaisesti tehty pellavakaitaliina, johon on painettu majakka-kuvioita. Koristeina on erilaisia majakoita, vilkkuvine valoineen.

Alkupaloja varten jokaiselle ruokailijalle on punottu pieni kaislavene. Veneisiin jokainen keräilee pöydällä olevista suuremmista tarjoiluastioista dipattavaksi tarkoitettuja värikkäitä, kotimaisia kasviksia.

Pääruokana on uuniperuna ja grilliherkkuja. Ruokailualustana on lankkulautanen, jonka kuviointina on poltettu ”I <3 Kylmis” -logo. Jälkiruokana on kesäinen, marjainen tyrnipannacotta avecin kera."



Tämän pohjalta lähdimme toteuttamaan käsityönä valmistettavaa, sisällöltään yhtenäistä, muutaman tuotteen kokonaisuutta. Tuoteperheen nimeksi annoimme ”I <3 Kylmis”  majakka-teeman mukaan. Tuoteperheeseen kuuluvat huovutettu istuinalusta, painettu pellavakaitaliina, majakat sekä tarjoiluastiat.  Näistä tuotteista kaikkien ryhmän jäsenten mielenkiinnon kohde oli pöytäkoristeena toimiva majakka, jonka jokainen suunnittelee ja toteuttaa valitsemallaan tekniikalla. Kaikissa majakoissa on käytetty elektroniikkasarjaa (Majakka 401). Työn vaativuuden vuoksi käsityöprojekti soveltuu parhaiten (5. – )6. luokalle.

JAKSOSUUNNITELMA

Motivointi: Vierailu Kylmäpihlajan majakalle, kuvat, videot -> ´Miun Kylmiksein´

Havainnollistaminen/opetusteknologia: videotykki, aktiivitaulu, dogumenttikamera, videot, kuvat, kirjat erilaisista majakoista, Powerpoint

Jakson kulku ja sisältö:

1) 2x2 tuntia YKSILÖTYÖ / PARITYÖ
Tehdään kanaverkosta katkaistu kartio. Leikkaa kanaverkosta haluamasi kokoinen pala, joka kapenee hieman yläosaa kohden. Kiinnitä pala kartion muotoon käsineet kädessä. Käytä (putki)pihtejä apuna, jos sormet ovat liian kovilla. Varaudu kuitenkin muutamaan haavaan. Kun kartio on valmis, tee yläreunaan kiinnityslenkki rautalangasta, jotta työn kuivimaan ripustaminen helpottuu! Kasta työsi pellavapaperi-vesi-seokseen ja nosta kuivumaan narulle. Työ vaatii kuivuakseen yli vuorokauden aikaa. Kun työ on kuiva, voi pujottelun aloittaa heti nyörin valmistumisen jälkeen. Arvioidaan torniosan työstäminen!

2) 2x2 tuntia PARITYÖ!
Kouluelektroniikasta saa valmiita majakanvalopaketteja. Työ on sopivan pieni ajatellen jopa neljäsluokkalaisia, jos aikaa ja tiloja sekä taitoa riittää. Huovutus tai nyörien tekeminen voi olla myös sähkötyön rinnalla, jolloin odotteluaika oletettavasti vähenee, mikäli töiden yhdistäminen onnistuu tilojen ja apujoukkojen (avustaja ja/tai isommat oppilaat)avulla. Ongelmaksi voi muodostua suuren (4,5V) pariston kätkeminen majakan sisään. Majakan kokoon vaikuttaa siis pariston suuri koko. Toki työtä voi muuntaa tekemällä majakan viereen matalamman osan, jonka sisään paristo piiloutuu helpommin. Tällöin tarvitaan kyllä pidemmät johdot. Arvioidaan elektroniikkatyön prosessi ja tuotos.

3) 2x2 tuntia YKSILÖTYÖ
Tornin halkaisijan mukaan määritellään pellinpalan koko. Piirretään ympyrä, jonka halkaisija on hieman suurempi kuin tornin yläosan halkaisija ja leikataan ympyrä peltisaksilla. Hiotaan pellin reunat ja tehdään viilto ympyrän kehältä keskipisteeseen. Taivutetaan peltiä varovasti kartioksi. Katon kiinnittämiseen lienee useita eri vaihtoehtoja. Jos peltisaksilla leikataa toinen viilto edellisen viereen, voidaan katto kiinnittää vain toisesta reunasta taivuttamalla kanaverkon reunaan. Tervittaessa lenkki voidaan kiinnittää pop-niitillä. Jos katonharjalle kiinnitetään lenkki, voi siitä vetää esimerkiksi jouset kanaverkon reunaan, kuten minun majakassani. Jos kartiosta tehdään aika samankokoinen kuin majakan yläosa, voi kiinnitykseen miettiä pellistä leikattuja ohuita suikaleita tai rautalankaa. Arvioidaan metallityövaihe.

4) 2x2 tuntia YKSIN/virkkaus, PARIN KANSSA/nyöri, PIENRYHMÄSSÄ/huovutus 
Mikäli nyörin tekemistä ei ole vielä aloitettu, tehdään nyöri virkaten tai punoen. Nyöri pujotellaan paikoilleen. Jos ehditään huovuttaa "kiviä" tai muita koristeita majakan juurelle, voidaan ne toteuttaa pesukoneessa. Ko huovutus edellyttää opettajalta "ylimääräistä työtä". Arviointi ja valmiiden töiden esittely tai näyttelyn kokoaminen voidaan aloittaa tällä kerralla. Esimerkiksi koulun juhliin majakat voisivat tuoda tunnelmaa. Vanhempainillan yhteydessä olisi myös hienoa näyttää vanhemmille kaikki erilaiset majakat.


Työvälineet ja materiaalit: Materiaalit riippuvat oppilaan suunnitelmasta. He saavat miettiä, miten toteuttaisivat majakan rungon ja katon. Runko lienee helpointa toteuttaa kanaverkosta, pullosta, puusta tai rimoista+huovasta tai keramiikasta. Runko- ja kattomateriaalin ratkettua, tarvitaan elektroniikkasarja (esim. MAJAKKA 401), sekä pehmeitä materiaaleja, kuten villaa, lankaa, matonkudetta ja pellavapaperia. Työkalutkin riippuvat toteutustavasta. Jos katto toteutetaan pellistä, tarvitaan peltisaksia ja pihtejä. Elektroniikkasarjan kokoaminen edellyttää poran (millin terä!), kolvin, sivuleikkurien ja pihtien olemassaoloa. Kivet voidaan toteuttaa pesukonehuovutuksena. Virkkuukoukku on tarpeen alustan ja pujottelunyörien virkkaamisessa ja puikot, mikäli joku ehtii neuloa majakkaansa raitoja (eriyttäminen). 


Oppilaan oma suunnittelu- ja valmistusprosessin ohjaaminen: 

Koska aika on kuitenkin rajallinen, kannattaa oppilaille antaa mietintäaikaa etukäteen. Prosessi kannattaa siis käynnistää jo aikaisemmin vierailun yhteydessä ennen varsinaisen jakson alkamista. Tarvikehankintoja helpottaa, jos opettaja tietää jo ennakkoon oppilaiden mietteistä. Jos oppilaiden suunnitelmat ovat kovin epärealistisia, tulee heitä ohjata hellästi oikeaan suuntaan.

Arviointi: Jokaisen käsityökerran jälkeen kannattaa pyytää oppilaalta itsearviointina lyhyesti arvio paperilla (valmis moniste) suunnittelusta, prosessista, tuotoksesta. Opettajan kannattaa pyrkiä havainnoimaan myös oppilaiden prosessia ja merkitä aina tuntien jälkeen havaintonsa muistiin. Jälkeenpäin asioita on mahdotonta muistaa.




DIDAKTISTA POHDINTAA

Koska elektroniikkatyö osoittautui oletettua hankalammaksi, on työ parasta toteuttaa 5.-6. luokkalaisilla, joilla lienee kärsivällisyyttä ja taitoa hieman enemmän kuin neljäsluokkalaisilla. Jos majakasta jätetään elektroniikkatyö pois, on projektin toteuttaminen mahdollista nuoremmilla oppilailla - lähinnä kuitenkin 3.-4. luokkalaisilla. 




TAVOITTEET (5-9)

Vuosiluokkien 1−4 tavoitteita käsitellään syvällisemmin, ja lisäksi
 oppilas
  • oppii suunnittelemaan ja valmistamaan laadukkaita, tarkoituksenmukaisia ja esteettisiä tuotteita sekä ottamaan työskentelyssään huomioon myös eettiset, ekologiset ja taloudelliset arvot
  • perehtyy suomalaiseen ja soveltuvin osin myös muiden kansojen muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuuriin saaden siten ainesta oman identiteettinsä rakentamiseen ja omaan suunnittelutyöhönsä
  • perehtyy perinteiseen ja nykyaikaiseen teknologiaan liittyviin tietoihin ja taitoihin, joita voi soveltaa arkielämässä, jatko-opinnoissa, tulevissa työtehtävissä ja harrastuksissa
  • oppii arvostamaan ja tarkastelemaan kriittisesti omaa ja muiden työtä sekä etsimään luovia ratkaisuja havaitsemiinsa ongelmiin itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa käyttäen apunaan erilaisia tietolähteitä
  • oppii ottamaan kantaa teknologian kehittymiseen ja sen merkitykseen ihmisten, yhteiskunnan ja luonnon hyvinvoinnissa
  • oppii ymmärtämään yritystoimintaa ja teollisia tuotantoprosesseja.

KESKEISET SISÄLLÖT (5-9)
Käsityön yleiset sisällöt
  • tuote- ja prosessi-ideointi
  • muodot, sommittelu ja värit
  • materiaali- ja kuluttajatietous
  • tarkoituksenmukainen materiaalien käyttö
  • erilaiset työjärjestykset ja työohjeet
  • käsityössä esiintyvien ongelmien ja sovellusten yhteys muihin oppiaineisiin, muun muassa kuvataiteeseen, luonnontieteisiin ja matematiikkaan
  • erilaisia suunnitelmien ja tuotosten kuvaus-, raportointi- ja dokumentointitekniikoita
  • tietoa ja elämyksiä suomalaisesta kulttuurista, perinteestä ja muotoilusta sekä vaikutteita muista kulttuureista
  • oman paikkakunnan tuotantoelämään ja yrittäjyyteen tutustuminen
  • oman työskentelyn ja sen tulosten arviointi sekä osallistuminen myös toisten töiden yhteiseen tarkasteluun

Mikäli jokin paikallinen yritys on valmis yhteistyöhön koulun kanssa, voidaan projektiin liittyen tehdä yritysvierailuja. (Lapissa esimerkiksi paikalliset metalli- ja puutyöfirmat.) Jos mahdollista, voitaisiin firmojen kanssa miettiä yhdessä jonkin majakan osan valmistamista. Firmat saattaisivat sponsoroida luokkaa, mikäli jotain osaa projektista voitaisiin toteuttaa työelämään tutustumisena. Tämä lienee helpompi toteuttaa vasta isommilla oppilailla - esimerkiksi yläasteen TET-harjoittelun yhteydessä.

Tekniikat: metallityö, virkkaaminen/nyörin punominen, punonta, elekroniikkatyö, huovutus, (neulominen)

Eri tekniikoita voidaan hyödyntää eriyttämisessä. Kaikkien ei tarvitse koristella majakkaansa samalla tavalla. Mitä nopeampi oppilas on kyseessä, sitä enemmän tekniikoita hänen on mahdollista käyttää. Osa voi huovuttaa, kun taas osa voi neuloa majakalle raidan tai kaksi. Majakan alustaksi voi virkata matonkuteesta vettä. Joku voi tehdä jopa vanerisen sivurakennuksen tornin viereen, jos ehtii.

Integrointi: 

Projektista saisi helposti isommillekin kokonaisopetuksen tyylisen jakson. Aiheeseen on helppo yhdistää lähes kaikki peruskoulun aineet. Kuvaamataitoa voidaan yhdistää Tuotesuunnittelun kaikkiin vaiheisiin: suunnitteluun, prosessiin, valmiin tuotteen markkinointiin. Majakkaa voi koettaa ensin vaikka muovailla muovailuvahasta tai vastaavasta massasta. Matematiikkaa tarvitaan materiaalien hankinnan yhteydessä, toteutusvaiheessa(mittaaminen) että tuotteen hinnan arvioinnissa. Äidinkielessä voidaan toteuttaa kertomuksia tai runoja. Tuotteesta voidaan tehdä mainos! Historia tai biologia/maantieto voivat olla prosessin kaynnistäjinä. Liikunta on luonnollisesti osa tutustumiskäyntejä/kirjastovierailuja. Musiikkia voidaan käyttää tuotteen mainostamisessa. Oma räppi aiheesta I <3 Kylmis voisi olla osa vetävää mainoskampanjaa!

Mahdolliset ongelmakohdat ja haasteet: 

Minulle haasteeksi osoittautui elektroniikkatyö. Syytä siihen, että valo ei vilkkunut etsittiin ja etsittiin. Sitten totesin jo helpommaksi tehdä toisen työn vaihe kerrallaan. Jännittävä hetki oli, kun sain yhdistää hauenleuan paristoon. Ilo oli ylimmillään, kun valo toisen kerran jälkeen syttyi. (Epäilin, että olin käräyttänyt ensimmäisestä virtapiiristä jonkin herkän osan (kondensaattorin?), sillä lisäilin tinaa toistamiseen, kun valo ei syttynyt.) Motivaation kannalta tylsintä on se, että huolellisesta työskentelystä huolimatta, virtapiiri ei aina toimi. Tässä työvaiheessa parista on hyötyä, sillä kaksi silmäparia huomaa aina enemmän asioita kuin yksi. Elektroniikkatyössä opettajan avustaminen korostuu, sillä ei- toimivista töistä vian etsiminen on haasteellista.

Ongelmia voi aiheutua epärealistisista suunnitelmista ajan tai taitojen suhteen. Kaikkia mahdollisia materiaaleja ei voida ehkä hankkia peruskoulun pudjetin puitteissa. Kierrätys on kuitenkin mahdollista ja oppilaat saattavat löytää kotoaankin jotain majakkaan sopivaa tarviketta. Majakan rungoksi voisi sopia lasiastia. Meillä on kotona majakan muotoinen lyhty sekä keraaminen tuikkulyhty. Sellaisten päälle voisi kehittää koristeluita ja sisään saisi silti sijoitettua elektroniikkatyön.

Eriyttäminen: Nopeat oppilaat ehtivät työn edetessä miettiä majakkaan lisää koristeita tai ympäristöä. Kivien huovutus, alustan (vesi tai saari) virkkaaminen, raidat runko-osan koristeina tai jopa matalan sivurakennuksen toteuttaminen toimivat lisätöinä ja eriyttämiskeinoina. Lapset voivat itse keksiä tuotteeseensa lisää. Myös I <3 Kylmis-avaimenperän toteuttaminen onnistunee lisätyönä. Juomatölkistä saadaan halpaa materiaalia. Tölkinavaaja voi toimia majakan huippuna ja siihen voi vaikka virkata heijastinlangasta kiinteitä silmukoita. Kuviointi onnistuu rei´ittäjän ja piikin (tai naulan) avulla.

OPETUSMATERIAALIT: Power Point-esitys!


ITSEARVIOINTI KO. OPINTOJAKSOSTA JA OMASTA TOTEUTUKSESTA:

Ennen opiskelun alkua totesin, että tuotesuunnittelu on minulle vierain alue, koska sitä ei ole oikeastaan ollut lainkaan omana kouluaikanani. Prosessi tuntui alkuun jopa epämiellyttävältä, kun asia oli uutta ja outoa. Vaihtoehtoja tuntui olevan liikaa, kun aihe oli vapaa ja Kylmäpihlaja tarjosi mahdollisuuksia vaikka mihin. Ensin ajattelimme, että KAISLA olisi yhdistävä tekijä töillemme. Johanna haki meille materiaalia ja kokeilin majakan rungon tekemistä (pullon ympärille) kaisloista. Tein pienen, pienen kokeilun pöytäliinasta, jossa olisi myös kaisloja muun kuteen joukossa. Kaislanlehdistä punoin veneitä, jotka voisivat toimia (kertakäyttöisinä) tarjoiluastioina. Luovuimme kuitenkin KAISLASTA tuoteperheen yhdistävänä tekijänä, koska totesimme materiaalin hankalauuden ja sen että talvella emme ko materiaalia saisi lisää.



Toisen opintojakson aikana vaihdoimme "sanaa" ja innostuimme kaikki valaisimena/pöytäkoristeena toimivasta MAJAKASTA. Kaikilla olisi sama valosarja, mutta majakoista tulisi varmasti erilaisia, kun eri ihminen toteuttaa oman näkemyksensä. Armi totesi, että voisi koettaa käyttää keramiikkaa runko-osana. Johanna aikoi kokeilla puuta ja huovutusta ja minä ajattelin toteuttavani rungon esimerkiksi kanaverkosta. Näin teimme ja saimme aikaan todella erilaisia majakoita. Lienevätkö ne tekijänsä näköisiä? 


Ihastelimme toistemme töitä tavatessamme Lapin Käsityökahvilassa eli Pyörnillä. Sekin voisi olla mukava kohde tutustua opintojen yhteydessä!






Koska olen harvoin tyytyväinen omaan työhöni ensimmäisellä kerralla, parantelen ja muutan työtä sitä mukaan, kun keksin uusia ideoita. Koska mieleeni tuli veneen ja majakan "rakkaustarina", tein myös yhden tarjoiluastian. 




Avaimenperä voisi toimia tuotemerkkinä. Majakan alla olevan virkattu vesialue tai saari voisi toimia myös istuinalustana, ellei niitä haluta huovuttaa. Raitoja pohdin pitkään... Ne toimivat kyllä eriyttämiskeinona koulutyössä, mutta pelkistetyn tyylin ystävät voivat jättää ne pois.











Jos tuote olisi asiakkaan valittavana, voi värimaailmaa muuttaa toiveiden mukaan. Työn voi tehdä itse tai "tilata" valmiina. Valmiin tuotteen pakkaus olisi isompi kuin pelkkä tarvikepakkaus. Pakkauksessa suosisin yksinkertaisuutta. Laatikko voisi olla yksivärinen: musta tai valkoinen. Siinä voisi olla muutama vintage-tyylinen kuva tai pelkkä I <3 Kylmis-logo. Tuotteen esitteenä voisi toimia pieni rasia, jossa avaimenperä I <3 Kylmis-tekstillä.


Jos jakso toteutettaisiin oikeasti, ajattelen, että lappilaisten vierailukohteena voisi olla Sammallahdenmäki, joka johdattaisi meidät ehkä vähän erilaisiin asioihin, muinaistulien myötä.




Toki lappilaiset pääsevät helposti myös Kylmäpihlajaan, jos ´MAJAKKA´-jakso halutaan toteuttaa. Olen tyytyväinen ryhmäni työskentelyyn ja tuloksiin! Oli mielenkiintoista nähdä ja kokea ensimmäistä kertaa tuotesuunnitteluprosessi alusta loppuun asti. I <3 Kylmis!




Koska ulkona paukkuu pakkanen, saa Kylmis hieman kylmemmän version mainokseen! ***************************************************************** 







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit