A-puu-va! Tää niinko huomas, että nyt on jo 17.4.!!? Mihin tää vuosi on mennyt? Vastahan vuosi vaihtui... No, kuitenkin ajatukset pitänee suunnata opiskeluun ja lähinnä kirjalliseen osuuteen, sillä käsin on kyllä tullut tehtyä enemmän kuin koskaan! Pipoja pukkaa vähän väliä. Koulussa on toki keskitytty pääsiäisaskarteluihin. Teimme myös omat kastanjetit kakkosten kanssa.

TUPARILAHJANI on hylly, johon voi laittaa koeputket vaaseiksi. Toki työtä pitää soveltaa, jotta se sopii koulutyöksi. Tekisin hyllyä 5-6 luokkalaisten kanssa. Jopa näinkin yksinkertaiseen työhön saa vaihtelua ja vaikeutta oppilaan taitotasosta riippuen. Liimapuulevyn voi tehdä oppilaiden kanssa, jos aikaa riittää, mutta valmiista levystä työn tekeminen on melko nopeaa. Työssä voi kokeilla montaa eri puuntyöstölaitetta. Vannesahalla voi muotoilla hyllyä. Sen reunan ei aina tarvitse olla suora. Oman hyllyn työvaiheet taisin jo selostaa aikaisemmin tässä blogissa. Metallikannakkeiden takominen oli haasteellista. Sitä ei pysty alaluokilla tekemään, mutta rauta taipuu toki kylmänäkin, joten kierteisen kannakkeen tekeminen (´löylykauhan varsi-tyyliin´) on mahdollista. Puuntyöstökoneista voi käyttää taso- ja oikohöylää, pyörösahaa, alajyrsintä, poraa ja hiontalaitetta, jos ei käytä alajyrsintä reunaan. Pintakäsittelyyn voi käyttää esimerkiksi kuultomaaleja (puu) ja mustaa maalia+lakkaa kannakkeisiin. Hyllyyn ei tarvitse porata ´vaasi´reikiä. Siitä voi tehdä esim tuikkutelineen. Hylly (kannakkeet) ei(vät) kestä suurta painoa. Oppilaat voivat itse keksiä monia erilaisia ratkaisuja, joita voidaan yhdessä miettiä toteutusasteelle.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit